niedziela, 29 marca 2020

Interakcje nieantagonistyczne


Klasa VIII
 Temat: Interakcje nieantagonistyczne.
Uczeń potrafi:  
- analizować oddziaływania nieantagonistyczne: mutualizm obligatoryjny (symbioza),
  mutualizm fakultatywny (protokooperacja) i komensalizm;   

1. Symbioza to typ interakcji dwóch gatunków, który przynosi obu gatunkom
równocenne 
korzyści (+ +).
Wymienić można:
- mutualizm obligatoryjny czyli symbiozę, w której wzajemne korzyści są niezbędne 
do przeżycia obu stronom np. porosty. Przypomnij,  co grzyby dostarczają glonom, 
a co w zamian otrzymują od glonów?  - jeśli masz problem z odpowiedzią 
poszukaj informacji w podręczniku na stronie 111.
                                                  

           źródło: podręcznik kl. V Puls życia Wydawnictwo Nowa Era


Przypomnij,  co grzyby dostarczają glonom, a co w zamian otrzymują od glonów? 

- uzupełnij w zeszycie ćwiczeń zadania 4a) , 4b) str. 66

źródło: zeszyt ćwiczeń Puls życia kl. VIII Wydawnictwo Nowa Era
- jeśli masz problem z wykonaniem zadań -  poszukaj informacji w podręczniku na stronie 111.

- protokooperacja, inaczej zwaną mutualizmem fakultatywnym. jest to związek, 
który przynosi korzyści obu organizmom, ale nie jest warunkiem niezbędnym 
do ich przeżycia np. zależność między ukwiałem a krabem pustelnikiem lub ukwiałem 

               źródło: https://www.youtube.com/watch?v=gMcIo55PQI8

Postaraj się udzielić odpowiedzi dotyczących protokooperacji pomiędzy ptakami a innymi organizmami -  zadanie 3 str. 66 
                        

źródło: zeszyt ćwiczeń Puls życia kl. VIII Wydawnictwo Nowa Era


3. Komensalizm (współbiesiadnictwo) to zależność, w której jeden gatunek czerpie
korzyści z obecności drugiego, nie wyrządzając mu szkody ani nie przynosząc
korzyści np. zależność między drapieżnikami a padlinożercami, żywiącymi się resztkami pozostawionego przez nich pożywienia.
                                   



4. 
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 3 i 4 zapisane powyżej, jeśli Twój zeszyt ćwiczeń 
pozostał w szkole  same odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym pod tematem lekcji. 
Warto również zapoznać się z opisanymi w podręczniku interakcjami nieantagonistycznymi. Uczniowie chętni uzupełniają pozostałe zadania w zeszycie ćwiczeń.



                                                                                                                     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz