Klasa VIII
Temat: Interakcje nieantagonistyczne.
Uczeń
potrafi:
- analizować oddziaływania nieantagonistyczne: mutualizm obligatoryjny
(symbioza),mutualizm fakultatywny (protokooperacja) i komensalizm;
1. Symbioza to typ interakcji dwóch gatunków, który przynosi obu gatunkom
równocenne korzyści (+ +).
Wymienić można:
równocenne korzyści (+ +).
Wymienić można:
- mutualizm obligatoryjny czyli symbiozę, w której wzajemne korzyści są niezbędne
do przeżycia obu stronom np. porosty. Przypomnij, co grzyby dostarczają glonom,
a co w zamian otrzymują od glonów? - jeśli masz problem z odpowiedzią
poszukaj informacji w podręczniku na stronie 111.
do przeżycia obu stronom np. porosty. Przypomnij, co grzyby dostarczają glonom,
a co w zamian otrzymują od glonów? - jeśli masz problem z odpowiedzią
poszukaj informacji w podręczniku na stronie 111.
Przypomnij, co grzyby dostarczają glonom, a co w zamian otrzymują od glonów?
- uzupełnij w zeszycie ćwiczeń zadania 4a) , 4b) str. 66
źródło: zeszyt ćwiczeń Puls życia kl. VIII Wydawnictwo Nowa Era
- jeśli masz problem z wykonaniem zadań - poszukaj informacji w podręczniku na stronie 111.
- protokooperacja, inaczej zwaną mutualizmem fakultatywnym. jest to związek,
który przynosi korzyści obu organizmom, ale nie jest warunkiem niezbędnym
do ich przeżycia np. zależność między ukwiałem a krabem pustelnikiem lub ukwiałem
a błazenkami ....https://www.youtube.com/watch?v=gMcIo55PQI8
Postaraj się udzielić odpowiedzi dotyczących protokooperacji pomiędzy ptakami a innymi organizmami - zadanie 3 str. 66
3. Komensalizm (współbiesiadnictwo) to zależność, w której jeden gatunek czerpie
korzyści z obecności drugiego, nie wyrządzając mu szkody ani nie przynosząc
korzyści np. zależność między drapieżnikami a padlinożercami, żywiącymi się resztkami pozostawionego przez nich pożywienia.
korzyści z obecności drugiego, nie wyrządzając mu szkody ani nie przynosząc
korzyści np. zależność między drapieżnikami a padlinożercami, żywiącymi się resztkami pozostawionego przez nich pożywienia.
4. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 3 i 4 zapisane powyżej, jeśli Twój zeszyt ćwiczeń
pozostał w szkole same odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym pod tematem lekcji.
Warto
również zapoznać się z opisanymi w podręczniku interakcjami nieantagonistycznymi.
Uczniowie chętni uzupełniają pozostałe zadania w zeszycie ćwiczeń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz