niedziela, 29 marca 2020

Ekosystem i zależności pokarmowe.


Klasa VIII
 Temat: Ekosystem i zależności pokarmowe.  
Uczeń potrafi:  
przedstawić strukturę troficzną ekosystemu,
- rozróżnić producentów, konsumentów (I-go i dalszych rzędów) i destruentów,
- analizować zależności pokarmowe (łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne).

1. Ekosystem -  zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie
    na siebie wpływają. Przykładem ekosystemu może być las.
  
źródło: "Tajemnice lasu"GMP Oficyna Wydawnicza Poznań



 2. Każdy z ekosystemów składa się z wzajemnie wpływających na siebie elementów ożywionych czyli biocenozy i nieożywionych czyli biotopu. Możesz poszerzyć 
wiadomości na temat ekosystemu oglądając  film pt. "Życie lasu - bogactwo przyrodnicze"  https://www.youtube.com/watch?v=awlwB3-r9eU
od początku do 1.30 minuty oraz od 24.29 minuty do końca. 
D
la chętnych  i zainteresowanych  bez ograniczeń.

                                              
3. Na podstawie filmu i treści z podręcznika wiesz, że biotop to nieożywione środowisko 
     życia organizmów a bicenoza to wszystkie gatunki występujące na danym obszarze
     w jednym czasie powiązane siecią zależności . 


4. Struktura pokarmowa w biocenozie (elementy ożywione ekosystemu) przedstawia wzajemne zależności pokarmowe między grupami organizmów należących do łańcucha pokarmowego.
Należą do nich: producenci, konsumenci i reducenci (destruenci) - 
opis str. 121 podręcznik. Pierwszym ogniwem łańcucha pokarmowego są producenci, 

a ostatnim konsumenci ostatnich rzędów i reducenci. 
Zwierzęta roślinożerne to konsumenci I rzędu a drapieżniki to konsumenci II 
i kolejnych rzędów.
     

5. Zależności pokarmowe  - sieć pokarmowa w lesie.
    zostały zaprezentowane w zamieszczonym w pkt 2 filmie, w którym zaprezentowano
    producentów, konsumentów różnych rzędów i  wskazano na szczególną rolę reducentów
    (destruentów), które żywią się martwą materią organiczną, powodując jej rozkład
    do prostych związków nieoranicznych (które poznałeś na lekcjach chemii).
                 
źródło: podręcznik Puls życia klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era

6. W zeszycie przedmiotowym zapisz temat lekcji. Uczniowie, których zeszyty ćwiczeń
     pozostały w szkole 
wykonują  pisemnie w zeszytach przedmiotowych
     zadanie 1 i 2 str. 120  z podręcznika do biologii Puls życia.
    Uczniowie, którzy posiadają zeszyty ćwiczeń w domu wykonują zadania w zeszycie ćwiczeń
     - zadanie 1 i 2 str. 69 oraz 6a), 6b) str.71.
oraz
zadanie do przesłania .....





     
                                                     


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz