niedziela, 29 marca 2020

Interakcje antagonistyczne

Klasa VIII
Temat: Interakcje antagonistyczne.
Uczeń potrafi:                                                                                                                          
- analizować oddziaływania antagonistyczne: konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową, pasożytnictwo, drapieżnictwo i roślinożerność.

1. Z klasy czwartej pamiętasz, że las skupia ogromną ilość różorodnych organizmów.
Organizmy te są powiązane siecią zależności pokarmowych i funkcjonalnych.
Interakcje między gatunkami w  zespole populacji organizmów. 


2. Oddziaływania między populacjami gatunków mogą być dodatnie (+),
ujemne (-)lub obojętne (0).

źródło: https://epodreczniki.pl/ oraz podręcznik Puls życia klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era
3. Konkurencja - to zjawisko w którym organizmy współzawodniczą o te same zasoby, a im bardziej ich nisze ekologiczne nakładają się na siebie, tym poziom konkurencji wzrasta. 
a) Gdy o te same zasoby srodowiska zabiegają organizmy tego samego gatunku,
mamy do czynienia z konkurencją ....................



          Jak myślisz, jakie mogą być skutki przedstawionej konkurencji?

b) Gdy o te same zasoby środowiska zabiegaja organizmy różnych gatunków,
mamy do czynienia z konkurencją..................

- zapewne znasz odpowiedzi i potrafisz dokończyć zdania, jeśli nie, sprawdź
w podręczniku na str. 93

4. Drapieżnictwo - współżycie dwóch gatunków, które przynosi jednej ze stron straty,
jedna ze stron to drapieżca wykorzystujący drugi gatunek, jako swą ofiarę.

Specyficzna budowa ciała - przystosowanie do drapieżnictwa.
      
źródło:  podręcznik Puls życia klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era
O sposobach polowania zwierząt możesz dowiedzieć się z bogato ilustrowanych stron  98-99 podręcznika.  Zapoznanie z tym materiałem ułatwi  wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń
na stronie 56.

Drapieżnictwo wystepuje także w świecie roślin -  dla zaiteresowanych  krótki film
na str. 
https://epodreczniki.pl/a/rosliny-dookola-nas/DhVRiPJUg 

5. Wiele organizmów wykorzystuje kamuflaż  czyli upodabnianie się np. do otoczenia w celu ukrycia się przed drapieżnikami lub potencjalnymi ofiarami. Wśród sposobów kamuflażu wymienić można np. dostosowanie barwy  ciała do otoczenia np. niektóre płazy; upodabnianie kształtu ciała
do elementów otaczającego środowiska np. patyczaki; specyficzny rysunek  na skrzydłach np. rusałki pawika ma zmylić przeciwnika, gdyż z daleka daje wrażenie oka drapieżnika.
     
źródło:  Zeszyt ćwiczen Puls życia klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era

6. Roślinożerność - interakcja antagonistyczna w której roślinożerca zgryzając części roślin,
odnosi korzyści, a rośliny ponosza straty.
                                 
O tym, jak rośliny bronią się przed zjedzeniem - przeczytasz w podręczniku na stronie 103,
a jak wykorzystują roślinożerców na stronie 106 .


7. Pasożytnictwo jest zależnością, w której jeden organizm, czyli pasożyt, żyje kosztem drugiego organizmu, zwanego żywicielem. Żywiciel jest dla pasożyta źródłem pożywienia, a wprzypadku pasozytów wewnetrznych - stanowi jego środowisko zycia.
Zapoznaj się z przystosowaniami organizmów do pasożytnictwa i pomyśl, jakie znaczenie mają pasożyty?
                         
źródło:  podręcznik Puls życia klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era


8. Wykonaj w zeszycie przedmiotowym zadanie 3 str. 110 z podręcznika do biologii Puls życia. Warto również zapoznać się z interakcjami antagonistycznymi opisanymi w podręczniku.
Uczniowie chętni uzupełniają zadania w zeszycie ćwiczeń.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz