Klasa VIII
Temat: Interakcje antagonistyczne.
Uczeń potrafi: - analizować oddziaływania antagonistyczne: konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową, pasożytnictwo, drapieżnictwo i roślinożerność.
1. Z klasy czwartej pamiętasz, że las skupia ogromną ilość różorodnych organizmów.
Organizmy te są powiązane siecią zależności pokarmowych i funkcjonalnych.
Interakcje między gatunkami w zespole populacji organizmów.
2. Oddziaływania między populacjami gatunków mogą być dodatnie (+),
ujemne (-)lub obojętne (0).
źródło: https://epodreczniki.pl/ oraz podręcznik Puls życia klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era
3. Konkurencja - to zjawisko w którym organizmy współzawodniczą o te same zasoby, a im bardziej ich nisze ekologiczne nakładają się na
siebie, tym poziom konkurencji wzrasta.
a) Gdy o te same zasoby srodowiska zabiegają organizmy tego samego gatunku,
mamy do czynienia z konkurencją ....................
mamy do czynienia z konkurencją ....................
b) Gdy o te same zasoby środowiska zabiegaja organizmy różnych gatunków,
mamy do czynienia z konkurencją..................
mamy do czynienia z konkurencją..................
- zapewne znasz odpowiedzi i potrafisz dokończyć zdania, jeśli nie, sprawdź
w podręczniku na str. 934. Drapieżnictwo - współżycie dwóch gatunków, które przynosi jednej ze stron straty,
jedna ze stron to drapieżca wykorzystujący drugi gatunek, jako swą ofiarę.
Specyficzna budowa ciała - przystosowanie do drapieżnictwa.
źródło: podręcznik Puls życia klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era
O sposobach polowania zwierząt możesz dowiedzieć się z bogato ilustrowanych stron 98-99 podręcznika. Zapoznanie z tym materiałem ułatwi wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń
na stronie 56.
Drapieżnictwo wystepuje także w świecie roślin - dla zaiteresowanych krótki film
na str. https://epodreczniki.pl/a/rosliny-dookola-nas/DhVRiPJUg
na stronie 56.
Drapieżnictwo wystepuje także w świecie roślin - dla zaiteresowanych krótki film
na str. https://epodreczniki.pl/a/rosliny-dookola-nas/DhVRiPJUg
do elementów otaczającego środowiska np. patyczaki; specyficzny rysunek na skrzydłach np. rusałki pawika ma zmylić przeciwnika, gdyż z daleka daje wrażenie oka drapieżnika.
źródło: Zeszyt ćwiczen Puls życia klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era
6. Roślinożerność - interakcja antagonistyczna w której roślinożerca zgryzając części roślin,
odnosi korzyści, a rośliny ponosza straty.
O tym, jak rośliny bronią się przed zjedzeniem - przeczytasz w podręczniku na stronie 103, odnosi korzyści, a rośliny ponosza straty.
a jak wykorzystują roślinożerców na stronie 106 .
7. Pasożytnictwo jest zależnością, w której jeden organizm, czyli pasożyt, żyje kosztem drugiego organizmu, zwanego żywicielem. Żywiciel jest dla pasożyta źródłem pożywienia, a wprzypadku pasozytów wewnetrznych - stanowi jego środowisko zycia.
Zapoznaj się z przystosowaniami organizmów do pasożytnictwa i pomyśl, jakie znaczenie mają pasożyty?
Zapoznaj się z przystosowaniami organizmów do pasożytnictwa i pomyśl, jakie znaczenie mają pasożyty?
8. Wykonaj w zeszycie przedmiotowym zadanie 3 str. 110 z podręcznika do biologii Puls życia. Warto również zapoznać się z interakcjami antagonistycznymi opisanymi w podręczniku.
Uczniowie chętni uzupełniają zadania w zeszycie ćwiczeń.
Uczniowie chętni uzupełniają zadania w zeszycie ćwiczeń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz