Temat: Cechy populacji.
Uczeń potrafi:
- opisać cechy populacji (liczebność, zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa) oraz dokonać obserwacji
liczebności, rozmieszczenia i zagęszczenia wybranego gatunku rośliny zielnej w terenie;
-
1. Populacja to grupa osobników tego samego gatunku, żyjących na określonym obszarze
w określonym czasie np. populacja kóz na Wyżynie Tybetańskiej
w określonym czasie np. populacja kóz na Wyżynie Tybetańskiej
2. Cechy populacji:
a) Liczebność,
b) Rozrodczość,
c) Śmiertelność,
d) Rozprzestrzenianie.
a) Liczebność,
b) Rozrodczość,
c) Śmiertelność,
d) Rozprzestrzenianie.
3. W obrębie populacji występuje zróżnicowanie poszczególnych osobników,
co przejawia się w postaci:
a) struktury wiekowej,
b) struktury płciowej,
c) struktury przestrzennej związanej z rozmieszczeniem osobników na danym obszarze.
co przejawia się w postaci:
a) struktury wiekowej,
b) struktury płciowej,
c) struktury przestrzennej związanej z rozmieszczeniem osobników na danym obszarze.
4. Wyróżnia się następujące typy rozmieszczenia populacji:
a) równomierne (np.: rośliny w sadzie, pingwiny w kolonii). Bardzo rzadkie
w przyrodzie. Obserwuje się je w populacjach o ostrej konkurencji międzygatunkowej,
a) równomierne (np.: rośliny w sadzie, pingwiny w kolonii). Bardzo rzadkie
w przyrodzie. Obserwuje się je w populacjach o ostrej konkurencji międzygatunkowej,
b) losowe np. chwasty w ogrodzie, niektóre gatunki drzew wiatropylnych w lesie
mieszanym,c) skupiskowe np. mszyce, antylopy, kolonie nietoperzy, pokrzywy.
mieszanym,c) skupiskowe np. mszyce, antylopy, kolonie nietoperzy, pokrzywy.
5. Struktura przestrzenna:
a) areał,
b) rozmieszczenie.
Areał czyli obszar, na którym można spotkać osobniki należące do danej populacji,
oraz rozmieszczenie - sposób w jaki osobniki zasiedlają swój obszar.
a) areał,
b) rozmieszczenie.
Areał czyli obszar, na którym można spotkać osobniki należące do danej populacji,
oraz rozmieszczenie - sposób w jaki osobniki zasiedlają swój obszar.
6. Liczebność , czyli liczba wszystkich osobników danego gatunku występujących
na określonym obszarze w tym samym czasie.
Z liczebnością wiąże się zagęszczenie populacji czyli liczba osobników przypadająca
na określoną jednostkę powierzchni lub objętości, np.500 sosen/ha
na określonym obszarze w tym samym czasie.
Z liczebnością wiąże się zagęszczenie populacji czyli liczba osobników przypadająca
na określoną jednostkę powierzchni lub objętości, np.500 sosen/ha
7. Potrafisz wymienić i opisać czynniki, które wpływają na liczebność i zagęszczenie
populacji? - jeśli nie jesteś pewien sprawdź w podręczniku do biologii klasa 8 Puls
życia str. 88
populacji? - jeśli nie jesteś pewien sprawdź w podręczniku do biologii klasa 8 Puls
życia str. 88
9. Jeśli znana jest liczba osobników znajdujących sie w poszczególnych okresach
rozwojowych, to populację można przedstawić w postaci wykresu zwanego piramidą wieku.
Porównaj typy populacji przedstawione na poniższych wykresach z przedstawionymi
na ilustracji w podręczniku na str. 91.
rozwojowych, to populację można przedstawić w postaci wykresu zwanego piramidą wieku.
Porównaj typy populacji przedstawione na poniższych wykresach z przedstawionymi
na ilustracji w podręczniku na str. 91.
10. Strukturą płciową nazywamy proporcje ilościowe osobników żeńskich do męskich
w populacji - opis znajdziesz w podręczniku str. 91
w populacji - opis znajdziesz w podręczniku str. 91
11. Badanie liczebności i zagęszczenia na przykładzie dowolnego gatunku roślin
występujących w pobliżu szkoły lub miejsca zamieszkania - instrukcja do przeprowadzenia obserwacji str. 92.
występujących w pobliżu szkoły lub miejsca zamieszkania - instrukcja do przeprowadzenia obserwacji str. 92.
12. Zadania do wykonania .......
Literatura:
1. Cechy populacji https://www.slideserve.com/ulla/temat-cechy-populacji-biologicznej
2. Podręcznik do biologii klasa 8 Puls życia, Wydawnictwo Nowa Era.
2. Podręcznik do biologii klasa 8 Puls życia, Wydawnictwo Nowa Era.
3. Materiały z konferencji LOP
4. Zdjęcia z zasobów własnych.
4. Zdjęcia z zasobów własnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz