Klasa VIII
Temat: Zależności
pokarmowe.
Uczeń
potrafi:
- przedstawić strukturę
troficzną ekosystemu,
- rozróżnić producentów, konsumentów (I-go i dalszych rzędów) i destruentów,
- analizować zależności pokarmowe (łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne),
- rozróżnić producentów, konsumentów (I-go i dalszych rzędów) i destruentów,
- analizować zależności pokarmowe (łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne),
- konstruować proste
łańcuchy pokarmowe oraz analizować przedstawione w postaci
schematu sieci i łańcuchy pokarmowe.
schematu sieci i łańcuchy pokarmowe.
1. Ekosystem składa się z zespołów roślin i zwierząt, które oddziaływują na siebie
nawzajem i swoje środowisko, jest samowystarczalną jednostką, to znaczy organizmy
żywe współdziałają i produkują wszystko, co potrzebne jest im do życia.
nawzajem i swoje środowisko, jest samowystarczalną jednostką, to znaczy organizmy
żywe współdziałają i produkują wszystko, co potrzebne jest im do życia.
2. Pamietasz, że ekosystemem może być las, torfowisko, jezioro, pole uprawne a ekosystemy
dzieli się na lądowe i wodne, sztuczne i naturalne.
dzieli się na lądowe i wodne, sztuczne i naturalne.
3. Łańcuch pokarmowy jest połączonym szeregiem organizmów żywych, z których
każdy stanowi pokarm dla następnego.
każdy stanowi pokarm dla następnego.
4. Sieć pokarmowa (sieć troficzna) to zależności pokarmowe między organizmami
różnych gatunków w jednym ekosystemie, tworzona jest przez wzajemnie przeplatające się
łańcuchy pokarmowe.
różnych gatunków w jednym ekosystemie, tworzona jest przez wzajemnie przeplatające się
łańcuchy pokarmowe.
Zadanie 1
Na przykładzie przedstawionej sieci pokarmowej ułoż i zapisz w zeszycie przedmiotowym
dwa przykłady łańcucha pokarmowego.
dwa przykłady łańcucha pokarmowego.
źródło: Puls życia kl.8 Wydawnictwo Nowa Era
Pamiętaj, rozpoczynamy od producentów np. borówka czarna.... lub fiołek wonny .....
następnie konsument I rzędu np. wstężyk ogrodowy ... lub nornica ruda ...,
lub pasikonik zielony..., lub drozd śpiewak .... lub lis rudy (pamiętasz, że jest wszystkożercą),
następnie konsument II rzędu np. jaszczurka zwinka ... lub drozd śpiewak
lub sikorka bogatka ... lub lis rudy ... lub łasica pospolita,
następnie konsument III rzędu np.łasica pospolita ... lub lis rudy... lub ... .
lub sikorka bogatka ... lub lis rudy ... lub łasica pospolita,
następnie konsument III rzędu np.łasica pospolita ... lub lis rudy... lub ... .
5. Na powyższym schemacie przedstawiono łańcuchy pokarmowe ułożone
w sieć pokarmową.
Zadanie 2
Podaj przykłady trzech organizmów spośród przedstawionych w sieci pokarmowej,
które są jednocześnie drapieżnikami i ofiarami - odpowiedź zapisz w zeszycie przedmiotowym.
w sieć pokarmową.
Zadanie 2
Podaj przykłady trzech organizmów spośród przedstawionych w sieci pokarmowej,
które są jednocześnie drapieżnikami i ofiarami - odpowiedź zapisz w zeszycie przedmiotowym.
6. Nasze szkolne akwarium jest swoistym ekosystemem - wodnym ekosystemem sztucznym.
Życie w szkolnym akwarium wraca do normy po lutowej awarii.
7.W zeszycie przedmiotowym
zapisz temat lekcji.
Uczniowie, których zeszyty ćwiczeń pozostały w szkole wykonują pisemnie w zeszytach przedmiotowych zadanie 1 i 2 str. 124 z podręcznika do biologii Puls życia.
Uczniowie, którzy posiadają w domu zeszyty ćwiczeń, wykonują zadania w zeszycie
ćwiczeń - zadanie 5 str. 70 oraz 1 i 2 str. 73/74.
Uczniowie, których zeszyty ćwiczeń pozostały w szkole wykonują pisemnie w zeszytach przedmiotowych zadanie 1 i 2 str. 124 z podręcznika do biologii Puls życia.
Uczniowie, którzy posiadają w domu zeszyty ćwiczeń, wykonują zadania w zeszycie
ćwiczeń - zadanie 5 str. 70 oraz 1 i 2 str. 73/74.
Dla Chętnych:
Na podstawie dostępnych źródeł informacji przedstaw sieć pokarmową w jeziorze - zadanie
wykonaj na kartce A4 .... - szczegóły na Librusie.
wykonaj na kartce A4 .... - szczegóły na Librusie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz