niedziela, 26 kwietnia 2020

Ekologia - bada zależności między organizmami i między organizmami a środowiskiem.

Temat: Ekologia - bada zależności między organizmami i między organizmami 
a środowiskiem.
Uczeń potrafi:
- wskazać elementy ekosystemu oraz zależności w nim występujące,

- opisać cechy populacji,
- wskazać na interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne,
- przedstawić strukturę troficzną ekosystemu,
- konstruować proste  łańcuchy pokarmowe,
- analizować zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska,
- przedstawić porosty jako organizmy wskaźnikowe.

1. Ekologia - nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody.
Zajmuje się opisywaniem zależności między organizmami a środowiskiem oraz badaniem wzajemnego wpływu różnych organizmów.

2. Obieg węgla w przyrodzie.
  Niektóre opracowania uczniów:
źródło: praca Lidki uczennicy klasy VIII B

źródło: praca Julii uczennicy klasy VIII C

źródło: praca Nel uczennicy klasy VIII B

3. Rozwiąż zadania, odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym:
Zadanie 1.
Napisz, którą z nauk określa zacytowana poniżej definicja?
"Jest to nauka, której przedmiotem badań są czynniki oddziałujące na rozmieszczenie 
i liczebność organizmów"
Odpowiedź: ............

Zadanie 2.
Podobnie jak obieg wegla w przyrodzie, przedstawić można obieg wody na Ziemi.
                  
źródło: Biologia, zbiór zadań. E.Mazurek.Wydawnictwo Podkowa Bis

Przyporządkuj procesom i zjawiskom ich oznaczenia na schemacie:
1) parowanie wód śródlądowych - C
2) parowanie mórz i oceanów - ......
3) transpiracja roślin  - .....
4) opady - .....
5) transport przez atmosferę - .....
6) wody podziemne - .....
7) wypływ wód podziemnych - ......
8) spływ wody opadowej - ......
Odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.

Zadanie 3.
Zdefiniuj następujące terminy biologiczne:
a) ekosystem ...............
b) siedlisko .................

Zadanie 4.
Narysuj w zeszycie przedmiotowym i uzupełnij schemat poznany na poprzedniej lekcji:
      


Zadanie 5.
Podczas zajęć terenowych uczniowie obserwowali porosty. Porównaj poszczególne formy występujących na obserwowanych drzewach porostów ze skalą porostową. 
Poniżej zdjęcia z obserwacji.
żródło: zdjęcia własne i Julii Trzeciak

a) wyjaśnij, co to jest skala porostowa i do czego się jej używa.
......................................................................................................................................................
b) skorzystaj z informacji na stronach 84 i 85 w podręczniku, następnie określ, w której strefie (według skali porostowej) rosną przedstawione na zdjęciach drzewa. Podaj stężenie SO₂, 
jakie zazwyczaj występuje w powietrzu w tej strefie:
- strefa według skali porostowej:....................
- stężenie 
SO₂ w powietrzu według skali porostowej; .............................

Zadanie 6.
Przerysuj do zeszytu przedmiotowego i uzupełnij schemat ilustrujący zależności między gatunkami 
w biocenozie:


Zadanie 7.                       
źródło:Biologia, zbiór zadań. E.Mazurek.Wydawnictwo Podkowa Bis

Wykorzystując posiadana wiedzę:
a) przyporządkuj podanym w tabeli organizmom ich pasożyty,
b) wskaż dwa pasożyty, które mają więcej niż jednego żywiciela.
Odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.


Zadanie 8.
Obejrzyj ilustrację w punkcie pierwszym i napisz, czy lis jest konsumentem - wszystkożercą, konsumentem - drapieżnikiem, konsumentem - roślinożercą, producentem czy może destruentem? Odpowiedź uzasadnij.

Zadanie 9.
Zastanów się i zapisz, jakie są różnice między symbiozą a protokooperacją. 
Do której z tych interakcji zostanie przypisana mikoryza. Odpowiedź uzasadnij.

Wykonane zadania przesyłają wskazani uczniowie ...... 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz