a środowiskiem.
Uczeń potrafi:
- wskazać elementy ekosystemu oraz zależności w nim występujące,
- opisać cechy populacji,
- wskazać na interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne,
- przedstawić strukturę troficzną ekosystemu,
- konstruować proste łańcuchy pokarmowe,
- analizować zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska,
- przedstawić porosty jako organizmy wskaźnikowe.
1. Ekologia - nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody.
Zajmuje się opisywaniem zależności między organizmami a środowiskiem oraz badaniem wzajemnego wpływu różnych organizmów.
2. Obieg węgla w przyrodzie.
Niektóre opracowania uczniów:
Niektóre opracowania uczniów:
źródło: praca Lidki uczennicy klasy VIII B
źródło: praca Julii uczennicy klasy VIII C
źródło: praca Nel uczennicy klasy VIII B
3. Rozwiąż zadania, odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym:
Zadanie 1.
Napisz, którą z nauk określa zacytowana poniżej definicja?
"Jest to nauka, której przedmiotem badań są czynniki oddziałujące na rozmieszczenie
Napisz, którą z nauk określa zacytowana poniżej definicja?
"Jest to nauka, której przedmiotem badań są czynniki oddziałujące na rozmieszczenie
i liczebność organizmów"
Odpowiedź: ............
Zadanie 2.
Podobnie jak obieg wegla w przyrodzie, przedstawić można obieg wody na Ziemi.
źródło: Biologia, zbiór zadań. E.Mazurek.Wydawnictwo Podkowa Bis
Przyporządkuj procesom i zjawiskom ich oznaczenia na schemacie:
1) parowanie wód śródlądowych - C
1) parowanie wód śródlądowych - C
2) parowanie mórz i oceanów - ......
3) transpiracja roślin - .....
4) opady - .....
5) transport przez atmosferę - .....
6) wody podziemne - .....
7) wypływ wód podziemnych - ......
8) spływ wody opadowej - ......
Odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.
Odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.
Zadanie 3.
Zdefiniuj następujące terminy biologiczne:
a) ekosystem ...............
b) siedlisko .................
Zadanie 4.
Narysuj w zeszycie przedmiotowym i uzupełnij schemat poznany na poprzedniej lekcji:
Narysuj w zeszycie przedmiotowym i uzupełnij schemat poznany na poprzedniej lekcji:
Zadanie 5.
Podczas zajęć terenowych uczniowie obserwowali porosty. Porównaj poszczególne formy występujących na obserwowanych drzewach porostów ze skalą porostową.
Podczas zajęć terenowych uczniowie obserwowali porosty. Porównaj poszczególne formy występujących na obserwowanych drzewach porostów ze skalą porostową.
Poniżej zdjęcia z obserwacji.
żródło: zdjęcia własne i Julii Trzeciak
a) wyjaśnij, co to jest skala porostowa i do czego się jej używa.
......................................................................................................................................................
b) skorzystaj z informacji na stronach 84 i 85 w podręczniku, następnie określ, w której strefie (według skali porostowej) rosną przedstawione na zdjęciach drzewa. Podaj stężenie SO₂,
jakie zazwyczaj występuje w powietrzu w tej strefie:
- strefa według skali porostowej:....................
- stężenie SO₂ w powietrzu według skali porostowej; .............................
- strefa według skali porostowej:....................
- stężenie SO₂ w powietrzu według skali porostowej; .............................
Zadanie 6.
Przerysuj do zeszytu przedmiotowego i uzupełnij schemat ilustrujący zależności między gatunkami
w biocenozie:
Zadanie 7.
źródło:Biologia, zbiór zadań. E.Mazurek.Wydawnictwo Podkowa Bis
Wykorzystując posiadana wiedzę:
a) przyporządkuj podanym w tabeli organizmom ich pasożyty,
b) wskaż dwa pasożyty, które mają więcej niż jednego żywiciela.
Odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.
Odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.
Zadanie 8.
Obejrzyj ilustrację w punkcie pierwszym i napisz, czy lis jest konsumentem - wszystkożercą, konsumentem - drapieżnikiem, konsumentem - roślinożercą, producentem czy może destruentem? Odpowiedź uzasadnij.
Obejrzyj ilustrację w punkcie pierwszym i napisz, czy lis jest konsumentem - wszystkożercą, konsumentem - drapieżnikiem, konsumentem - roślinożercą, producentem czy może destruentem? Odpowiedź uzasadnij.
Zadanie 9.
Zastanów się i zapisz, jakie są różnice między symbiozą a protokooperacją.
Zastanów się i zapisz, jakie są różnice między symbiozą a protokooperacją.
Do której
z tych interakcji zostanie przypisana mikoryza. Odpowiedź uzasadnij.
Wykonane zadania przesyłają wskazani uczniowie ......
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz