niedziela, 3 maja 2020

Ekologia – podsumowanie wiadomości.


TematEkologia – podsumowanie wiadomości.
Uczeń potrafi:
-
wskazać żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazać, że są
one powiązane różnorodnymi zależnościami,
- opisać cechy populacji,
- wskazać na interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne,
- przedstawić strukturę troficzną ekosystemu,
- konstruować proste  łańcuchy pokarmowe,
- analizować zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska,
- przedstawić porosty jako organizmy wskaźnikowe.

1. Populacja - grupa osobników jednego gatunku żyjąca na określinym terenie
w określonym czasie. Każda populacja ma określone charakterystyczne cechy.
Zadanie 1.
Przerysuj i uzupełnij tabelę opisując wskazane cechy populacji:
           

2. Grzybiarze wiedzą, pod którymi drzewami szukać ulubionych gatunków grzybów.
Zadanie 2
Na rysunku przedstawiono zjawisko mikoryzy

                    
         źródło: na podstawie: Zbiór zadań z biologii E.Mazurek Wydawnictwo Podkowa Bis

 Korzystając z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, uzasadnij, ze mikoryza to rodzaj symbiozy (mutualizmu) grzyba z korzeniami drzew.

3. Interakcje – oddziaływania międzyosobnikami  należącymi do różnych gatunków 
lub między różnymi populacjami, wspólnie żyjącymi w określonym  środowisku.
Zadanie 3
Nazwij interakcję charakterystyczną dla zjawiska występowania jemioły na drzewach.
źródło: na podstawie: Zbiór zadań z biologii E.Mazurek Wydawnictwo Podkowa Bis

4. Zależności pokarmowe występujące między organizmami zamieszkującymi ekosystemy 
można przedstawić za pomocą łańcucha pokarmowego.
Zadanie 4.
Wykorzystując poniższą ilustrację przedstawiającą ekosystem wodny i lądowy, poprawnie
ułóż 
jak najdłuższy łańcuch pokarmowy dla:
a) ekosystemu jeziora jako ekosystemu wodnego,
b) ekosystemu lasu jako ekosystemu lądowego.
W każdym łańcuchu zaznacz: producentów i konsumentów kolejnych rzędów
                                           źródło: Zbiór zadań z biologii E.Mazurek Wydawnictwo Podkowa Bis

5. W ekosystemie pierwiastki krążą między materią nieożywioną środowiska a materią 
znajdującą się w ciałach organizmów. Proces ten nazywamy krążeniem materii.
Zadanie 5.
Schemat obrazuje krążenie materii w przyrodzie.
źródło: na podstawie zeszytu ćwiczeń klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era
Podaj nazwy rodzajów materii oznaczonych na schemacie jako X i Y. Wyjaśnij,
jaka jest rola producentów i destruentów w przemianach tych rodzajów materii.
6. Każdy ekosystem składa się z wzajemnie wpływających na siebie elementów
ożywionych i nieożywionych.
Zadanie 6.
 Zdefiniuj następujące terminy biologiczne:
a) biocenoza ...............
b) biotop .................
  
7. Ekosystem stanowi zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie 
na siebie wpływają.   
Zadanie 7.   
Podziel i wpisz do tabeli spośród wymienionych elementów ekosystemu składniki 
biotopu i biocenozy:  muchomor sromotnikowy, euglena zielona, strumień, skały, 
morszczyn pęcherzykowaty, bakterie glebowe, sole mineralne, powietrze, 
maślak zwyczajny, kopciuszek zwyczajny, koniczyna biała.
   

 8. Zakres tolerancji ekologicznej to ....,  jeśli nie pamiętasz, sprawdź, podręcznik str. 82-83
i uzupełnij kolejne zadanie.
Zadanie 8.
źródło: Puls życia klasa 8. Wydawnictwo Nowa Era

9. Przypomnij sobie, czego  potrzebuje roślina ze środowiska by przeprowadzić proces 
fotosyntezy w celu budowania swojego organizmu i podtrzymania funkcji życiowych.
Zadanie 9.
Odszukaj w zeszycie przedmiotowym i  napisz reakcję fotosyntezy.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz