Temat: Ekologia – podsumowanie wiadomości.
Uczeń potrafi:
- wskazać żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazać, że są
one powiązane różnorodnymi zależnościami,Uczeń potrafi:
- wskazać żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazać, że są
- opisać cechy populacji,
- wskazać na interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne,
- przedstawić strukturę troficzną ekosystemu,
- konstruować proste łańcuchy pokarmowe,
- analizować zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki
środowiska,
- przedstawić porosty jako organizmy wskaźnikowe.
1. Populacja - grupa osobników jednego gatunku żyjąca na określinym terenie
w określonym czasie. Każda populacja ma określone charakterystyczne cechy.
w określonym czasie. Każda populacja ma określone charakterystyczne cechy.
Zadanie 1.
Przerysuj i uzupełnij tabelę opisując wskazane cechy populacji:
Zadanie 2.
Na rysunku przedstawiono zjawisko mikoryzy
Korzystając z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, uzasadnij, ze mikoryza to rodzaj symbiozy (mutualizmu) grzyba z korzeniami drzew.
7. Ekosystem stanowi zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie
Na rysunku przedstawiono zjawisko mikoryzy
źródło: na podstawie: Zbiór zadań z biologii E.Mazurek Wydawnictwo Podkowa Bis
Korzystając z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, uzasadnij, ze mikoryza to rodzaj symbiozy (mutualizmu) grzyba z korzeniami drzew.
3. Interakcje – oddziaływania międzyosobnikami należącymi do różnych gatunków
lub między różnymi populacjami, wspólnie żyjącymi w określonym środowisku.
Zadanie 3.
Nazwij interakcję charakterystyczną dla zjawiska występowania jemioły na drzewach.
źródło: na podstawie: Zbiór zadań z biologii E.Mazurek Wydawnictwo Podkowa Bis
4. Zależności pokarmowe występujące między organizmami zamieszkującymi ekosystemy
można przedstawić za pomocą łańcucha pokarmowego.
Zadanie 4.
Wykorzystując poniższą ilustrację przedstawiającą ekosystem wodny i lądowy, poprawnie
ułóż jak najdłuższy łańcuch pokarmowy dla:
ułóż jak najdłuższy łańcuch pokarmowy dla:
a) ekosystemu jeziora jako ekosystemu wodnego,
b) ekosystemu lasu jako ekosystemu lądowego.
W każdym łańcuchu zaznacz: producentów i konsumentów kolejnych rzędów
W każdym łańcuchu zaznacz: producentów i konsumentów kolejnych rzędów
źródło: Zbiór zadań z biologii E.Mazurek Wydawnictwo Podkowa Bis
5. W ekosystemie pierwiastki krążą między materią nieożywioną środowiska a materią
znajdującą się w ciałach organizmów. Proces ten nazywamy krążeniem materii.
Zadanie 5.
Schemat obrazuje krążenie materii w przyrodzie.
Zadanie 5.
Schemat obrazuje krążenie materii w przyrodzie.
źródło: na podstawie zeszytu ćwiczeń klasa 8 Wydawnictwo Nowa Era
Podaj nazwy rodzajów materii oznaczonych na schemacie jako X i Y. Wyjaśnij,
jaka jest rola producentów i destruentów w przemianach tych rodzajów materii.
6. Każdy ekosystem składa się z wzajemnie wpływających na siebie elementów
ożywionych i nieożywionych.
ożywionych i nieożywionych.
Zadanie 6.
Zdefiniuj następujące terminy biologiczne:
Zdefiniuj następujące terminy biologiczne:
a) biocenoza ...............
b) biotop .................
7. Ekosystem stanowi zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie
na siebie wpływają.
Zadanie 7.
Podziel i wpisz do tabeli spośród wymienionych elementów ekosystemu składniki
biotopu i biocenozy: muchomor sromotnikowy, euglena zielona, strumień, skały,
morszczyn pęcherzykowaty, bakterie glebowe,
sole mineralne, powietrze,
maślak zwyczajny, kopciuszek zwyczajny, koniczyna biała.
8. Zakres tolerancji ekologicznej to ...., jeśli nie pamiętasz, sprawdź, podręcznik str. 82-83
i uzupełnij kolejne zadanie.
Zadanie 8.
Zadanie 8.
źródło: Puls życia klasa 8. Wydawnictwo Nowa Era
9. Przypomnij sobie, czego potrzebuje roślina ze środowiska by przeprowadzić proces
fotosyntezy w celu budowania swojego organizmu i podtrzymania funkcji życiowych.
Zadanie 9.
Odszukaj w zeszycie przedmiotowym i napisz reakcję fotosyntezy.
Zadanie 9.
Odszukaj w zeszycie przedmiotowym i napisz reakcję fotosyntezy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz