Dział: Człowiek i środowisko
Temat: Różnorodność biologiczna
Uczeń potrafi:
- przedstawić istotę różnorodności biologicznej.
1. Różnorodność form życia występujących na Ziemi to różnorodność biologiczna.
Dotyczy ona wszystkich organizmów i wzajemnych relacji między nimi.
Uczeń potrafi:
- przedstawić istotę różnorodności biologicznej.
1. Różnorodność form życia występujących na Ziemi to różnorodność biologiczna.
Dotyczy ona wszystkich organizmów i wzajemnych relacji między nimi.
2. Wyróżnia się trzy poziomy różnorodności biologicznej:
źródło na podstawie: Puls życia kl. 8
Wydawnictwo Nowa Era
Zadanie
1.
Określ, którego z poziomów różnorodności biologicznej dotyczą poniższe zdania.
Zanim udzielisz odpowiedzi, zapoznaj się z informacjami w podręczniku.
Określ, którego z poziomów różnorodności biologicznej dotyczą poniższe zdania.
Zanim udzielisz odpowiedzi, zapoznaj się z informacjami w podręczniku.
3. Różnorodność biologiczna w Polsce. Na różnorodność biologiczną w Polsce
wpływają między innymi warunki klimatyczne oraz zróżnicowana rzeźba terenu.
Poznaj między innymi, co kwitnie w Bieszczadach na zimę, ostatni pierwotny las
w Europie, polską pustynię w filmie pt. „Bioróżnorodność” https://www.youtube.com/watch?v=gmXkUTtqX1k (od początku do 6.46 minut)
wpływają między innymi warunki klimatyczne oraz zróżnicowana rzeźba terenu.
Poznaj między innymi, co kwitnie w Bieszczadach na zimę, ostatni pierwotny las
w Europie, polską pustynię w filmie pt. „Bioróżnorodność” https://www.youtube.com/watch?v=gmXkUTtqX1k (od początku do 6.46 minut)
źródło: „Bioróżnorodność” https://www.youtube.com/watch?v=gmXkUTtqX1k
Podaj przyczynę niskiej różnorodności genetycznej
współcześnie żyjącej populacji
żubrów nizinnych – odpowiedź zapisz w zeszycie przedmiotowym. Uczniowie,
którzy posiadają zeszyty ćwiczeń w domu – wykonują zadanie 4 str. 81.
żubrów nizinnych – odpowiedź zapisz w zeszycie przedmiotowym. Uczniowie,
którzy posiadają zeszyty ćwiczeń w domu – wykonują zadanie 4 str. 81.
4. Naturalne czynniki kształtujące różnorodność
biologiczną:
a) klimat,
b) sukcesja.
a) klimat,
b) sukcesja.
5. Czynniki klimatyczne mające wpływ na różnorodność
biologiczną:
a) nasłonecznienie,
b) temperatura,
c) opady atmosferyczne.
a) nasłonecznienie,
b) temperatura,
c) opady atmosferyczne.
6. Jak klimat wpływa na różnorodność biologiczną? –
przeczytaj w podręczniku
str. 140.
str. 140.
7. Każdy ekosystem nieustannie podlega zmianom w czasie, czyli sukcesji.
Co to jest sukcesja? - warto, wrócić do definicji sukcesji, sukcesji pierwotnej
i sukcesji wtórnej – podręcznik strony 118-119 by następnie prześledzić
wpływ sukcesji na różnorodność biologiczną na przykładzie zarastania
nadmorskich wydm str. 141.
Co to jest sukcesja? - warto, wrócić do definicji sukcesji, sukcesji pierwotnej
i sukcesji wtórnej – podręcznik strony 118-119 by następnie prześledzić
wpływ sukcesji na różnorodność biologiczną na przykładzie zarastania
nadmorskich wydm str. 141.
Zastanów się, w jaki sposób sukcesja wpływa na różnorodność gatunkową.
8.
Do nagłego spadku różnorodności biologicznej może dojść wskutek wymarcia
gatunku.
Zadanie 2.
Napisz, jak nagłe zjawiska mogą doprowadzić do wymarcia gatunku – odpowiedź zapisz
Zadanie 2.
Napisz, jak nagłe zjawiska mogą doprowadzić do wymarcia gatunku – odpowiedź zapisz
w zeszycie przedmiotowym.
Zadanie
3.
Ilustracja przedstawia piętra roślinności górskiej.
Ilustracja przedstawia piętra roślinności górskiej.
Podaj czynnik, który kształtuje różnorodność ekosystemów górskich – odpowiedź
zapisz w zeszycie przedmiotowym. Uczniowie, którzy posiadają zeszyty ćwiczeń
w
domu – wykonują zadanie 3 str. 81.
9. Zadania do ...........
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz