Uczeń potrafi:
- wskazać żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazać, że są
one powiązane różnorodnymi zależnościami,- opisać cechy populacji,
- wskazać na interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne,
- przedstawić strukturę troficzną ekosystemu,
- konstruować proste łańcuchy pokarmowe,
- analizować zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska,
- przedstawić porosty jako organizmy wskaźnikowe.
- przedstawić istotę różnorodności biologicznej,- analizować wpływ człowieka na różnorodność biologiczną,
- uzasadnić konieczność ochrony różnorodności biologicznej,
- przedstawić formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadnić konieczność
ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów.
1. Grzybiarze wiedzą, pod którymi drzewami szukać ulubionych gatunków grzybów.
1. Grzybiarze wiedzą, pod którymi drzewami szukać ulubionych gatunków grzybów.
Zadanie 1.
Na rysunku przedstawiono zjawisko mikoryzy
Korzystając z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, uzasadnij, ze mikoryza to rodzaj symbiozy (mutualizmu) grzyba z korzeniami drzew.
2. Każdy ekosystem składa się z wzajemnie wpływających na siebie elementów
3. Ekosystem stanowi zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie
Na rysunku przedstawiono zjawisko mikoryzy
źródło: na podstawie: Zbiór zadań z biologii E.Mazurek Wydawnictwo Podkowa Bis
Korzystając z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, uzasadnij, ze mikoryza to rodzaj symbiozy (mutualizmu) grzyba z korzeniami drzew.
2. Każdy ekosystem składa się z wzajemnie wpływających na siebie elementów
ożywionych i nieożywionych.
Zadanie 2.
Zdefiniuj następujące terminy biologiczne:
Zdefiniuj następujące terminy biologiczne:
a) biocenoza ...............
b) biotop .................
3. Ekosystem stanowi zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie
na siebie wpływają.
Zadanie 3.
Podziel i wpisz do tabeli spośród wymienionych elementów ekosystemu składniki
biotopu i biocenozy: muchomor sromotnikowy, euglena zielona, strumień, skały,
morszczyn pęcherzykowaty, bakterie glebowe, sole mineralne, powietrze,
maślak zwyczajny, kopciuszek zwyczajny, koniczyna biała.
4. Funkcje liści:
5. Przypomnij sobie, czego potrzebuje roślina ze środowiska by przeprowadzić proces
- wytwarzanie substancji pokarmowych w procesie fotosyntezy,
- wymiana gazowa - czyli transport dwutlenku węgla i tlenu między rośliną a jej otoczeniem,która odbywa się głównie przez aparaty szpatkowe (apartay szparkowe poznałeś na lekcji
podczas omawiania tkanki okrywającej - podręcznik str. 94)
podczas omawiania tkanki okrywającej - podręcznik str. 94)
- parowanie wody z rośliny,
- u niektórych roślin funkcje spichrzowe.
- u niektórych roślin funkcje spichrzowe.
5. Przypomnij sobie, czego potrzebuje roślina ze środowiska by przeprowadzić proces
fotosyntezy w celu budowania swojego organizmu i podtrzymania funkcji życiowych.
Zadanie 4.
Odszukaj w zeszycie przedmiotowym i napisz reakcję fotosyntezy.
6. Do nagłego spadku różnorodności biologicznej może dojść wskutek wymarcia gatunku.
Zadanie 4.
Odszukaj w zeszycie przedmiotowym i napisz reakcję fotosyntezy.
6. Do nagłego spadku różnorodności biologicznej może dojść wskutek wymarcia gatunku.
Zadanie 5.
Napisz, jak nagłe zjawiska mogą doprowadzić do wymarcia gatunku – odpowiedź zapisz
Napisz, jak nagłe zjawiska mogą doprowadzić do wymarcia gatunku – odpowiedź zapisz
w zeszycie przedmiotowym.
7. Do spadku różnorodności biologicznej człowiek przyczynia się w dużym stopniu przez:
7. Do spadku różnorodności biologicznej człowiek przyczynia się w dużym stopniu przez:
a) eliminowanie organizmów,
b) zanieczyszczanie środowiska - powietrza, wody, gleby,
oraz
dopisz dwa inne przykłady:
oraz
dopisz dwa inne przykłady:
c) ..............................................................................................
d) ..............................................................................................
8. W Polsce istnieją 23 parki narodowe, przedstawione na poniższej mapie:
Zadanie 6.
Sprawdź:
a) jakimi cyframi oznaczono Woliński Park Narodowy i Drawieński Park Narodowy?
8. W Polsce istnieją 23 parki narodowe, przedstawione na poniższej mapie:
źródło: Puls życia , Wydwanistwo Nowa Era
Zadanie 6.
Sprawdź:
a) jakimi cyframi oznaczono Woliński Park Narodowy i Drawieński Park Narodowy?
b) jaki park Narodowy leży najbliżej stolicy Polski?
c) jak nazywa się "najmłodszy" park Narodowy w Polsce?
Dziękuję za wspólnie realizowane zagadnienia z biologii.
Życzę powodzenia w wybranych szkołach ponadpodstawowych.
Życzę również słonecznych i radosnych wakacji.
Wakacje - to czas odpoczynku, wypraw, poznawania nowych miejsc i ludzi.
Proszę zadbajcie o siebie, by te wakacje były czasem bezpiecznym.
c) jak nazywa się "najmłodszy" park Narodowy w Polsce?
Dziękuję za wspólnie realizowane zagadnienia z biologii.
Życzę powodzenia w wybranych szkołach ponadpodstawowych.
Życzę również słonecznych i radosnych wakacji.
Wakacje - to czas odpoczynku, wypraw, poznawania nowych miejsc i ludzi.
Proszę zadbajcie o siebie, by te wakacje były czasem bezpiecznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz