niedziela, 21 czerwca 2020

Podsumowanie wiadomości i umiejętności.

Temat: Podsumowanie wiadomości i umiejętności.
Uczeń potrafi:
wskazać żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazać, że są
one powiązane różnorodnymi zależnościami,
- opisać cechy populacji,
- wskazać na interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne,
- przedstawić strukturę troficzną ekosystemu,
- konstruować proste  łańcuchy pokarmowe,
- analizować zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska,

- przedstawić porosty jako organizmy wskaźnikowe.
przedstawić istotę różnorodności biologicznej,
analizować wpływ człowieka na różnorodność biologiczną,
uzasadnić konieczność ochrony różnorodności biologicznej,
- przedstawić formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadnić konieczność
ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów.

1. Grzybiarze wiedzą, pod którymi drzewami szukać ulubionych gatunków grzybów.
Zadanie 1
Na rysunku przedstawiono zjawisko mikoryzy

                    
         źródło: na podstawie: Zbiór zadań z biologii E.Mazurek Wydawnictwo Podkowa Bis

 Korzystając z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, uzasadnij, ze mikoryza to rodzaj symbiozy (mutualizmu) grzyba z korzeniami drzew.


2. 
Każdy ekosystem składa się z wzajemnie wpływających na siebie elementów 
ożywionych i nieożywionych.
Zadanie 2.
 Zdefiniuj następujące terminy biologiczne:
a) biocenoza ...............
b) biotop .................
  
3. Ekosystem stanowi zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie 
na siebie wpływają.   
Zadanie 3.   
Podziel i wpisz do tabeli spośród wymienionych elementów ekosystemu składniki 
biotopu i biocenozy:  muchomor sromotnikowy, euglena zielona, strumień, skały, 
morszczyn pęcherzykowaty, bakterie glebowe, sole mineralne, powietrze, 
maślak zwyczajny, kopciuszek zwyczajny, koniczyna biała.
   

 4. Funkcje liści:
wytwarzanie substancji pokarmowych w procesie fotosyntezy,
- wymiana gazowa - czyli transport dwutlenku węgla i tlenu między rośliną a jej otoczeniem,która odbywa się głównie przez aparaty szpatkowe (apartay szparkowe poznałeś na lekcji
podczas omawiania tkanki okrywającej - podręcznik str. 94)
- parowanie wody z rośliny,
- u niektórych roślin funkcje spichrzowe.

5. Przypomnij sobie, czego  potrzebuje roślina ze środowiska by przeprowadzić proces 
fotosyntezy w celu budowania swojego organizmu i podtrzymania funkcji życiowych.
Zadanie 4.
Odszukaj w zeszycie przedmiotowym i  napisz reakcję fotosyntezy.


6. Do nagłego spadku różnorodności biologicznej może dojść wskutek wymarcia gatunku.
Zadanie 5.
Napisz, jak nagłe zjawiska mogą doprowadzić do wymarcia gatunku – odpowiedź zapisz 
w zeszycie przedmiotowym.

7. Do spadku różnorodności biologicznej człowiek przyczynia się w dużym stopniu przez:
a) eliminowanie organizmów,
b) zanieczyszczanie środowiska - powietrza, wody, gleby,
oraz
dopisz dwa inne przykłady: 
c) ..............................................................................................
d) ..............................................................................................

8. W Polsce istnieją 23 parki narodowe, przedstawione na poniższej mapie:
         
źródło: Puls życia , Wydwanistwo Nowa Era


Zadanie 6.
Sprawdź:
a) jakimi cyframi oznaczono Woliński Park Narodowy i Drawieński Park Narodowy?
b) jaki park Narodowy leży najbliżej stolicy Polski?
c) jak nazywa się "najmłodszy" park Narodowy w Polsce?

Dziękuję za wspólnie realizowane zagadnienia z biologii.
Życzę powodzenia w wybranych szkołach ponadpodstawowych.

Życzę również słonecznych i radosnych wakacji.
Wakacje - to czas odpoczynku, wypraw, poznawania nowych miejsc i ludzi.
Proszę zadbajcie o siebie, by te wakacje były czasem bezpiecznym.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz