niedziela, 14 czerwca 2020

Podsumowanie wiadomości i umiejętności z działu: Człowiek i środowisko.

Temat: Podsumowanie wiadomości i umiejętności z działu: Człowiek i środowisko.
Uczeń potrafi:
przedstawić istotę różnorodności biologicznej,
analizować wpływ człowieka na różnorodność biologiczną,
- uzasadnić konieczność ochrony różnorodności biologicznej,
- przedstawić formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadnić konieczność
ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów.
Temat na dwie godziny zajęć- o czasie wykonania decydują w nauczaniu on-line uczniowie.

1. Różnorodność form życia występujących na Ziemi to różnorodność biologiczna. 
Dotyczy ona wszystkich organizmów i wzajemnych relacji między nimi.
Przypomnij sobie, jakie wyróżniamy 
poziomy różnorodności biologicznej - porównaj to,
co pamiętasz z informacjami w podręczniku na stronie  169 punkt 2. 
i na bloggerze temat: Różnorodność biologiczna.



2. Sprawdź, jak na poprzednich lekcjach uzupełniłeś tabelę:

3. Na różnorodność biologiczną mają wpływ czynniki naturalne oraz działalność
człowieka - więcej w podręczniku na stronie 169 i na bloggerze temat:
Różnorodność biologiczna.

4. Zasoby przyrody to wszystkie składniki przyrody, które człowiek wykorzystuje 
do zaspokojenia swoich potrzeb. Dzielimy je na zasoby wyczrepywalne i niewyczrpywalne.
Z poprzednich zajęć wiemy, że zasoby przyrody wyczrepywalne dzielimy na odnawialne 
i nieodnawialne - przykłady w podręczniku na stronie 169.
5. Podczas realizacji tematu: Różnorodność biologiczna - rozwiązywane było zadanie 
na temat sukcesji, która przebiega stopniowo i etapami .
Zadanie.
Zastanów się, dlaczego ten proces zachodzi według schematu: etap 1 → etap 2→ etap 3. 
Dlaczego nie jest możliwe zasiedlanie piaszczystej wydmy od razu przez organizmy charakterystyczne dla etapu 3.? 
W jaki sposób sukcesja wpływa na różnorodność gatunkową.

6. Jak ważna jest bioróżnorodność? przypomnij sobie z poprzednich zajęć film pt. Co to jest "bioróżnorodność?" https://www.youtube.com/watch?v=D9M-RcKJ7Hg                 
                                      
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=D9M-RcKJ7Hg


Na podstawie filmu potrafisz odpowiedzieć na pytanie: 
- d
laczego trzeba dbać o bioróżnorodność?


7.Działalność człowieka doprowadziła do wyginięcia wielu gatunków zwierząt 

np. tur - wymarły gatunek ssaka z rodziny wołowatych, przodek niektórych ras bydła domowego,
           

8. Ochrona przyrody zakłada zachowanie, właściwe wykorzystanie i odnawianie 

zasobów przyrody oraz jej składników. Wyróżnia się ochronę obszarową,
indywidualna i gatunkową. Przypomnij sobie lub jeśli nie pamiętasz odszukaj
w podręczniku informacje na temat przedmiotu ochrony obszarowej, indywidualnej
i gatunkowej oraz podaj przykłady najważniejszych form ochrony przyrody w Polsce.


9. Ze względu na możliwość gospodarczego wykorzystania chronionego gatunku
wyróżnia się ochronę gatunkową ścisłą i częściową.
Sprawdź czym się charakteryzują - podręcznik strona 171.


10. Sposób ochrony, który zakłada ingerencję człowieka w środowisko, nazywamy
czynną ochroną przyrody. Do jej przykładów należą: koszenie łąk, likwidacja
gatunków inwazyjnych lub odtwarzanie liczebności gatunków zagrożonych.


11. Ciekawe materiały utrwalające Twoje wiadomości z biologii znajdziesz
w podręczniku na stronach 181 - 204.  Zapewne przydadzą się w szkole ponadpodstawowej.


12. Wykonaj zadania ze stron 171-172 - odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz