Uczeń potrafi:
- przedstawić istotę różnorodności biologicznej,
- analizować wpływ człowieka na różnorodność biologiczną,
- uzasadnić konieczność
ochrony różnorodności biologicznej,
- przedstawić formy
ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadnić konieczność
ich stosowania dla
zachowania gatunków i ekosystemów.
Temat na dwie godziny zajęć- o czasie wykonania decydują w nauczaniu on-line uczniowie.
1. Różnorodność form życia występujących na Ziemi to różnorodność biologiczna.
Dotyczy ona wszystkich organizmów i wzajemnych relacji między nimi.
Przypomnij sobie, jakie wyróżniamy poziomy różnorodności biologicznej - porównaj to,
co pamiętasz z informacjami w podręczniku na stronie 169 punkt 2. i na bloggerze temat: Różnorodność biologiczna.
Przypomnij sobie, jakie wyróżniamy poziomy różnorodności biologicznej - porównaj to,
co pamiętasz z informacjami w podręczniku na stronie 169 punkt 2. i na bloggerze temat: Różnorodność biologiczna.
2. Sprawdź, jak na poprzednich lekcjach uzupełniłeś tabelę:
3. Na różnorodność biologiczną mają wpływ czynniki naturalne oraz działalność
człowieka - więcej w podręczniku na stronie 169 i na bloggerze temat:
Różnorodność biologiczna.
człowieka - więcej w podręczniku na stronie 169 i na bloggerze temat:
Różnorodność biologiczna.
4. Zasoby przyrody to wszystkie składniki przyrody, które człowiek wykorzystuje
do zaspokojenia swoich potrzeb. Dzielimy je na zasoby wyczrepywalne i niewyczrpywalne.
Z poprzednich zajęć wiemy, że zasoby przyrody wyczrepywalne dzielimy na odnawialne
Z poprzednich zajęć wiemy, że zasoby przyrody wyczrepywalne dzielimy na odnawialne
i nieodnawialne - przykłady w podręczniku na stronie 169.
5. Podczas realizacji tematu: Różnorodność biologiczna - rozwiązywane było zadanie
na temat sukcesji, która
przebiega stopniowo i etapami .
Zadanie.
Zastanów się, dlaczego ten proces zachodzi według schematu: etap 1 → etap 2→ etap 3.
Zadanie.
Zastanów się, dlaczego ten proces zachodzi według schematu: etap 1 → etap 2→ etap 3.
Dlaczego nie jest możliwe zasiedlanie
piaszczystej wydmy od razu przez organizmy charakterystyczne dla etapu 3.?
W jaki sposób sukcesja wpływa na różnorodność gatunkową.
6. Jak ważna jest bioróżnorodność? przypomnij sobie z poprzednich zajęć
film pt. Co to jest "bioróżnorodność?" https://www.youtube.com/watch?v=D9M-RcKJ7Hg
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=D9M-RcKJ7Hg
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=D9M-RcKJ7Hg
Na podstawie filmu potrafisz odpowiedzieć na pytanie:
- dlaczego trzeba dbać o bioróżnorodność?
7.Działalność człowieka doprowadziła do wyginięcia wielu gatunków zwierząt
8. Ochrona przyrody zakłada zachowanie, właściwe wykorzystanie i odnawianie
zasobów przyrody oraz jej składników. Wyróżnia się ochronę obszarową,
indywidualna i gatunkową. Przypomnij sobie lub jeśli nie pamiętasz odszukaj
w podręczniku informacje na temat przedmiotu ochrony obszarowej, indywidualnej
i gatunkowej oraz podaj przykłady najważniejszych form ochrony przyrody w Polsce.
9. Ze względu na możliwość gospodarczego wykorzystania chronionego gatunku
wyróżnia się ochronę gatunkową ścisłą i częściową.
Sprawdź czym się charakteryzują - podręcznik strona 171.
10. Sposób ochrony, który zakłada ingerencję człowieka w środowisko, nazywamy
czynną ochroną przyrody. Do jej przykładów należą: koszenie łąk, likwidacja
gatunków inwazyjnych lub odtwarzanie liczebności gatunków zagrożonych.
11. Ciekawe materiały utrwalające Twoje wiadomości z biologii znajdziesz
w podręczniku na stronach 181 - 204. Zapewne przydadzą się w szkole ponadpodstawowej.
12. Wykonaj zadania ze stron 171-172 - odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.
- dlaczego trzeba dbać o bioróżnorodność?
7.Działalność człowieka doprowadziła do wyginięcia wielu gatunków zwierząt
np. tur - wymarły gatunek ssaka z rodziny wołowatych, przodek niektórych ras bydła domowego,
źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tu
8. Ochrona przyrody zakłada zachowanie, właściwe wykorzystanie i odnawianie
zasobów przyrody oraz jej składników. Wyróżnia się ochronę obszarową,
indywidualna i gatunkową. Przypomnij sobie lub jeśli nie pamiętasz odszukaj
w podręczniku informacje na temat przedmiotu ochrony obszarowej, indywidualnej
i gatunkowej oraz podaj przykłady najważniejszych form ochrony przyrody w Polsce.
9. Ze względu na możliwość gospodarczego wykorzystania chronionego gatunku
wyróżnia się ochronę gatunkową ścisłą i częściową.
Sprawdź czym się charakteryzują - podręcznik strona 171.
10. Sposób ochrony, który zakłada ingerencję człowieka w środowisko, nazywamy
czynną ochroną przyrody. Do jej przykładów należą: koszenie łąk, likwidacja
gatunków inwazyjnych lub odtwarzanie liczebności gatunków zagrożonych.
11. Ciekawe materiały utrwalające Twoje wiadomości z biologii znajdziesz
w podręczniku na stronach 181 - 204. Zapewne przydadzą się w szkole ponadpodstawowej.
12. Wykonaj zadania ze stron 171-172 - odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz